fbpx
8.9 C
Alexandroupoli
Κυριακή, 2 Φεβρουαρίου, 2025

Μήνυμα της Ιεράς Συνόδου προς τους μαθητές για την εορτή των Τριών Ιεραρχών

- Χορηγούμενη-

Ἀ­γα­πητά μας παι­διά,

 Εἶ­ναι κοι­νῶς πα­ρα­δε­κτό ὅ­τι ζοῦ­με σέ μι­ά κοι­νω­νί­α, ἡ ὁποία ἀν­τι­με­τω­πί­ζει ποι­κι­λό­μορ­φα προ­βλή­μα­τα καί δύ­σκο­λες κα­τα­στά­σεις. Γι­’ ­αὐ­τό ἔ­χου­με ἀ­νάγ­κη ἀ­πό πρό­τυ­πα καί φω­τει­νά πα­ρα­δείγ­μα­τα, τά ὁ­ποῖ­α θά εἶ­ναι γι­ά ὅ­λους ἐ­μᾶς πολύτιμος ἐ­πι­στη­ριγ­μός.

 Τέ­τοι­α ζων­τα­νά πα­ρα­δείγ­μα­τα εἶ­ναι καί οἱ Τρεῖς Ἱ­ε­ράρ­χες, φω­στῆ­ρες ὑ­πέρ­λαμ­προι τοῦ σύμ­παν­τος κό­σμου. Ὁ­ Μέ­γας Βα­σί­λει­ος, ἄν­δρας ἐ­νά­ρε­τος καί εὐ­λα­βής, τοῦ ὁ­ποί­ου ἡ φω­νή, ὅπως ἀ­κοῦ­με στόν Ἐ­πι­τά­φι­ο Λό­γο πού ἐκ­φω­νή­θη­κε ἀ­πό τόν ἅγι­ο Γρη­γό­ρι­ο τόν Θε­ο­λό­γο, ἀ­κουγό­ταν σάν βρον­τή, δι­ό­τι ὁ βί­ος του ἔ­λαμ­πε σάν ἀ­στρα­πή. Ὁ Γρη­γό­ρι­ος ὁ Θε­ο­λό­γος, κοσμημέ­νος μέ σπά­νι­ες ἀ­ρε­τές καί τρι­σόλ­βι­ος δι­δά­σκα­λος, ὁ ὁποῖος ἐπα­ξί­ως ὀνο­μά­στη­κε θε­ο­λό­γος. Καί τέ­λος, ὁ Ἰ­ω­άν­νης ὁ Χρυ­σό­στο­μος, ὁ ὁ­ποῖ­ος μέ τούς ἐμ­πνευ­σμέ­νους λό­γους του καί τή ρη­το­ρι­κή του εὐ­φρά­δει­α, ὑ­πε­ρέ­βα­λε τούς ρή­το­ρες ὅ­λων τῶν ἐ­πο­χῶν.

Οἱ Τρεῖς Καπ­πα­δό­κες Πα­τέ­ρες, ἱ­ε­ρουρ­γοί τῶν θεί­ων Μυ­στη­ρί­ων, δι­α­λάμ­πουν στό στε­ρέ­ω­μα τῆς οἰ­κου­μέ­νης, ἐκ­πέμπο­ντας φῶς καί θε­ϊ­κή λάμ­ψη. Ὁ κα­θέ­νας ἀ­πό αὐ­τούς συ­νέ­βα­λε τά μέ­γι­στα στήν προ­ώ­θη­ση τῆς γνώ­σε­ως καί τῆς σο­φί­ας, ἀλ­λά καί στήν καλ­λι­έρ­γει­α τῆς θε­ο­λο­γι­κῆς σκέ­ψε­ως, καί γι’ αὐ­τόν τόν λό­γο τι­μῶν­ται ὡς προ­στά­τες τῶν ἑλ­λη­νι­κῶν γραμ­μά­των, ἀλ­λά καί ὡς ἐμ­πνευ­στές τό­σο γι­ά τούς μα­θη­τές, ὅ­σο καί γι­ά τούς εὐ­σε­βεῖς ἐ­πι­στή­μο­νες καί τούς ὑ­πεύ­θυ­νους πνευ­μα­τι­κούς δι­δα­σκά­λους.

Ὡστόσο, ὅ­λος αὐ­τός ὁ θαυ­μα­σμός, στά βυ­ζαν­τι­νά χρό­νι­α καί συγ­κε­κρι­μέ­να τόν ἑν­δέ­κα­το αἰ­ῶ­να ἐ­πί Ἀ­λε­ξί­ου Κο­μνη­νοῦ, με­τε­τρά­πη σέ φι­λο­νι­κί­α με­τα­ξύ τῶν ἐλ­λο­γί­μων καί ἐ­να­ρέ­των ἀν­δρῶν. Μι­ά ἔ­ρι­δα ὡς πρός τήν ἀ­ξί­α ἑ­νός ἑ­κά­στου ἐξ αὐ­τῶν. Ἔτ­σι, τά πλή­θη τῶν Χρι­στι­α­νῶν χω­ρί­στη­καν σέ τρεῖς πα­ρα­τά­ξεις. Ἄλ­λοι ὀ­νο­μά­ζον­ταν Ἰ­ω­αν­νί­τες, ἄλ­λοι Βα­σι­λεῖ­τες καί ἄλ­λοι Γρη­γο­ρί­τες. Οἱ πρῶ­τοι θε­ω­ροῦ­σαν τόν Ἰ­ω­άν­νη τόν Χρυ­σό­στο­μο ἀ­πα­ρά­μιλ­λο καί μο­να­δι­κό ἑρ­μη­νευ­τή τῶν Θεί­ων Γρα­φῶν. Οἱ δεύ­τε­ροι, προ­έ­βα­λαν τήν κοι­νω­νι­κή καί φι­λαν­θρω­πι­κή δρά­ση τοῦ Με­γά­λου Βα­σι­λεί­ου, θε­ω­ρών­τας τήν πε­ρί­φη­μη Βα­σι­λει­ά­δα ἔρ­γο μο­να­δι­κῆς ἀ­ξί­ας, ἀ­φοῦ μέ­σα σ’ ­αὐ­τήν ὑ­πῆρ­χαν ξε­νῶ­νες, νο­σο­κο­μεῖ­α καί γη­ρο­κο­μεῖ­ο, ὅ­που θε­ρα­πεύ­ον­ταν οἱ ἀ­νάγ­κες τῶν ἐν­δε­ῶν ἀ­δελ­φῶν. Ἀλ­λά καί ἡ τρί­τη ὁ­μά­δα, ἔ­χον­τας ἰ­σχυ­ρά ἐ­πι­χει­ρή­μα­τα, τό­νι­ζε τή συγ­γρα­φι­κή δεινό­τη­τα τοῦ Γρη­γο­ρί­ου, ἀλ­λά καί τήν ποι­μαν­τι­κή δρά­ση καί φρον­τί­δα πού ἐ­πέ­δει­ξε γι­ά τήν προ­στα­σί­α τοῦ ποι­μνί­ου του ἀ­πό τούς αἱ­ρε­τι­κούς.

Ἡ ὅ­λη ἀν­τι­πα­λό­τη­τα θά λή­ξει μέ τήν ἐμ­πνευ­σμέ­νη ἰ­δέ­α τοῦ Ἰ­ω­άν­νου Εὐ­χα­ΐ­των. Ὁ σο­φός ἐ­πί­σκο­πος σκέφθη­κε, με­τά ἀ­πό θεῖ­ο φω­τι­σμό, νά συν­τά­ξει Ἱ­ε­ρά Ἀ­κο­λου­θί­α καί νά συ­νε­ορ­τά­ζον­ται τήν ἴ­δι­α μέ­ρα οἱ «τρεῖς μέ­γι­στοι φω­στῆ­ρες τῆς τρι­ση­λί­ου Θε­ό­τη­τος»[1].

Αὐ­τός ὁ κοι­νός ἑ­ορ­τα­σμός, τήν 30ή Ἰ­α­νου­α­ρί­ου, μᾶς δί­δει τήν εὐ­και­ρί­α νά δι­α­πι­στώ­σου­με ὅ­τι καί οἱ Τρεῖς Καπ­πα­δό­κες Πα­τέ­ρες ἀ­φουγ­κρά­ζον­ταν τόν παλ­μό τῆς κοι­νω­νί­ας καί τίς δι­α­χρο­νι­κές ἀ­νάγ­κες τοῦ κοι­νω­νι­κοῦ ἱ­στοῦ. Ἔ­θε­σαν ὡς κέν­τρο τῆς δι­δα­σκα­λί­ας τους τόν ἄν­θρω­πο καί προ­σπά­θη­σαν μέ­σα ἀ­πό τήν προ­βο­λή τῆς ἐ­νά­ρε­της ζω­ῆς νά ἐ­πα­να­φέ­ρουν τό ἀν­θρώ­πι­νο πλά­σμα στήν ἀρ­χι­κή δό­ξα καί πα­ρα­δει­σέ­νι­α κα­τά­στα­ση.

Τό­σο κα­τά τή δι­άρ­κει­α τοῦ τε­τάρ­του αἰώ­να, κα­τά τόν ὁποῖ­ο ἔ­ζη­σαν οἱ σή­με­ρα τι­μώ­με­νοι Πα­τέ­ρες τῆς Ἐκ­κλη­σί­ας μας, ὅ­σο καί στή σύγ­χρο­νη ἐ­πο­χή, τό ἀν­θρώ­πι­νο γέ­νος ­βί­ω­σε καί ἐξα­κο­λου­θεῖ νά βι­ώ­νει τήν ἀ­πελ­πι­σί­α, τόν πό­νο καί τή θλί­ψη. Ἑ­πο­μέ­νως, εἶ­ναι δι­α­χρο­νι­κή ἡ ἀ­νάγ­κη νά ἀ­να­ζη­τή­σου­με τήν εὐ­τυ­χί­α καί τή χα­ρά, καί νά ἀ­να­κα­λύ­ψου­με τό ἀ­λη­θι­νό νό­η­μα τῆς ζω­ῆς.

Αὐ­τό τό οὐ­σι­α­στι­κό πε­ρι­ε­χό­με­νο στή ζω­ή τοῦ ἀν­θρώ­που ἀ­να­ζη­τοῦν καί οἱ Τρεῖς δι­δά­σκα­λοι τῆς οἰ­κου­μέ­νης, μι­λών­τας γι­ά ἐ­πα­να­προσ­δι­ο­ρι­σμό τῆς σχέ­σεώς μας μέ τόν Θε­ό καί γι­ά συ­νε­χή ἀ­γώνα κα­τά τῆς ἀ­δι­κί­ας, τῆς ἀ­νι­σό­τη­τας, τῆς πε­ρι­φρό­νη­σης τῆς ἀν­θρώ­πι­νης προ­σω­πι­κό­τη­τας καί τῆς βί­ας. Ἡ τε­λευ­ταί­α, δυ­στυ­χῶς, ἔ­χει κά­νει ἔν­το­νη τήν παρου­σί­α της καί στόν χῶ­ρο τοῦ σχο­λεί­ου, ἀ­φοῦ πο­λύ συ­χνά γι­νό­μα­στε μάρ­τυ­ρες βιαι­ο­πρα­γί­ας με­τα­ξύ τῶν ­μα­θη­τῶν, ἀλλά καί γε­νι­κό­τε­ρα ἀκραί­ων συμ­πε­ρι­φο­ρῶν.

Καί στόν εὐ­ρύ­τε­ρο χῶ­ρο τῆς κοι­νω­νί­ας μας δέν ἐλ­λεί­πουν φαι­νό­με­να βί­ας καί ἐγ­κλη­μα­τι­κό­τη­τας, ἰ­δι­αί­τε­ρα τά τε­λευ­ταῖ­α χρό­νι­α. Πῶς ὅ­μως φτά­σα­με σέ αὐ­τό τό θλι­βε­ρό φαι­νό­με­νο; Ἀπάν­τη­ση σέ αὐ­τό τό ἐ­ρώ­τη­μα δί­δει ἕ­νας ἐκ τῶν σή­με­ρα ἑορταζο­μέ­νων Ἁ­γί­ων. Ὁ Οἰ­κου­με­νι­κός Δι­δά­σκα­λος τῆς Ἐκ­κλη­σί­ας Ἰ­ω­άν­νης ὁ Χρυ­σό­στο­μος, ἄ­ρι­στος ψυ­χο­γρά­φος τοῦ ἀν­θρώ­που καί ἑρ­μη­νευ­τής ὅ­λης σχε­δόν τῆς Ἁ­γί­ας Γρα­φῆς, δι­α­τεί­νε­ται ὅ­τι ἡ αἰ­τί­α τῶν προ­βλη­μά­των τῆς κοι­νω­νί­ας καί τῆς ἐ­πι­κρά­τη­σης τῆς βί­ας εἶ­ναι ἡ δι­ε­φθαρ­μέ­νη προ­αί­ρε­ση τοῦ ἀν­θρώ­που καί ἡ κα­κή χρή­ση τῆς ἐ­λευ­θε­ρί­ας[2].

Ἡ ἐ­λευ­θε­ρί­α ἦταν ὄν­τως ἕ­να ὕ­ψι­στο δῶ­ρο τοῦ Θε­οῦ πρός τούς πρω­το­πλά­στους, τήν ὁ­ποί­α δυ­στυ­χῶς δέν δι­α­χει­ρί­σθη­καν σω­στά, μέ ἀ­πο­τέ­λε­σμα νά ἔ­χου­με τήν πτώ­ση καί τήν εἰ­σβο­λή τῶν πα­θῶν[3]. Ὡς ἐκ τούτου, ὁ χρυ­σορ­ρή­μων Πα­τέ­ρας ὑ­πο­στη­ρί­ζει ὅ­τι αἰ­τί­α τοῦ κα­κοῦ δέν εἶ­ναι ὁ Θε­ός, ἀλ­λά ἡ κα­κή χρή­ση τοῦ αὐ­τε­ξου­σί­ου ἀπό τόν ἄνθρωπο. Ἡ ἁ­πλο­ϊ­κή δι­ή­γη­ση τοῦ βι­βλί­ου τῆς Γε­νέ­σε­ως, ἡ ὁ­ποί­α πε­ρι­φρο­νεῖ­ται ἀ­πό πολ­λούς, ἐμ­πε­ρι­έ­χει αὐ­τές τίς οὐ­σι­α­στι­κές ἀ­λή­θει­ες, τίς ὁ­ποῖ­ες φω­τί­ζει ἔ­τι πε­ραι­τέ­ρω αὐ­τός πού ἐ­δέ­χθη τή θεί­α χά­ρη ἀ­πό τούς οὐ­ρα­νούς καί πού μέ τά χεί­λη του δι­δά­σκει ὅ­λους τούς ἀν­θρώ­πους.

Ὁ ἄν­θρω­πος, ὁ ὁποῖος μέ­χρι ἐ­κεί­νη τή στιγ­μή βρισκό­ταν σέ ἁρ­μο­νι­κή σχέ­ση μέ τόν δη­μι­ουρ­γό Του καί τά ἄ­λο­γα πλά­σμα­τα καί κα­τοι­κοῦ­σε στόν Πα­ρά­δει­σο, ἀ­πο­μα­κρύνεται ἀ­πό τόν πλάστη του. Ὁ Θε­ός ἀ­δι­αμ­φι­σβή­τη­τα δέν παύ­ει ν’ ­ἀ­γα­πᾶ τόν ἄν­θρω­πο, ἀλ­λά ἀ­να­μέ­νει τήν ἐ­πι­στρο­φή τοῦ πλά­σμα­τός Του στήν πα­τρι­κή ἀγ­κά­λη.

Αὐ­τή ἡ θε­ϊ­κή ἀ­γά­πη ἀ­πο­κα­λύ­πτε­ται πε­ρί­τρα­να στό πρό­σω­πο τοῦ Ἰησοῦ Χρι­στοῦ. Καί αὐ­τό τό πρό­σω­πο προ­βάλ­λουν οἱ Τρεῖς Ἱ­ε­ράρ­χες ὡς τή μο­να­δι­κή λύ­ση σέ ὅ­λα τά προ­βλή­μα­τα τοῦ ἀν­θρώ­που καί ἰ­δι­αι­τέ­ρως στό πρό­βλη­μα τῆς βί­ας. Πι­στεύ­ουν ἀ­κρά­δαν­τα ὅ­τι μό­νο μέ τή βο­ή­θει­α τοῦ Χρι­στοῦ θά ἀ­πο­κτή­σου­με τήν εἰ­ρή­νη καί πλέ­ον ἡ βί­α δέν θά ἔ­χει θέ­ση στίς καρ­δι­ές μας, ἀ­φοῦ θά βλέ­που­με ὅ­λους τούς ἀν­θρώ­πους ὡς ἀ­δελ­φούς μας.

Ἀ­γα­πη­τά μας παι­δι­ά, σᾶς εὐ­χό­μα­στε κα­λή πρό­ο­δο καί σᾶς κα­λοῦ­με νά ἀ­φουγ­κρα­στεῖ­τε τό μή­νυ­μα τῶν Τριῶν Ἱ­ε­ραρ­χῶν, ξε­δι­ψών­τας μέ τά σω­τή­ρι­α νά­μα­τα τῆς δι­δα­σκα­λί­ας τους καί ἀ­πο­κτών­τας ὄ­χι μό­νο τή σο­φί­α τῶν γραμ­μά­των, ἀλ­λά κυ­ρί­ως τήν εἰ­ρή­νη τοῦ Χρι­στοῦ καί τή γα­λή­νη στίς καρ­δι­ές σας.

Μέ πατρική στοργή καί ἀγάπη

Ὁ Ἀρχιεπίσκοπος

† Ὁ Ἀθηνῶν ΙΕΡΩΝΥΜΟΣ, Πρόεδρος

καί τά μέλη τῆς Δι­αρ­κοῦς Ἱ­ε­ρᾶς Συ­νό­δου


[1] Ἀπολυτίκιο Τριῶν Ἱεραρχῶν.

[2] Ἰωάννου Χρυσοστόμου, «Εἰς πρός Γαλάτας Ὁμιλίαν», Patrologia Graeca, ἐπιμ. ἔκδ. J. Μigne, τόμ. 61, στίχ. 618.

[3] ὅ.π. τόμ. 60, στίχ. 507.

- Χορηγούμενη-

Ακολουθήστε μας και στο Instagram

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ evros24.gr

Διαβασε και αυτο

Ολοκληρώθηκε η πιστοποίηση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και των αεροδρομίων Ηρακλείου...

Στις εγκαταστάσεις της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας (Α.Π.Α.), πραγματοποιήθηκε ειδική εκδήλωση για τη χορήγηση του Πιστοποιητικού Φορέα Λειτουργίας Αεροδρομίων στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (Υ.Π.Α.) και...